Agenda

 

Meditatiecursus

Vrij 1 t/m 23 maart 19.00 - 20.30

Share 'Meditatiecursus' on Facebook Share 'Meditatiecursus' on Google+ Share 'Meditatiecursus' on Pinterest Share 'Meditatiecursus' on Twitter Share 'Meditatiecursus' on Email
 

meditatie
 
Breng rust in je hoofd en vindt ontspanning in de stilte. Ervaar de helende kracht van concentratie. Leer de basis van mediteren met eenvoudige technieken en pas dit toe in je eigen leven.

Meditatie

Het woord meditatie wordt op veel manieren gebruikt. Het kan contemplatie betekenen of het observeren van de gedachten. Het proces wat plaatsvind voor werkelijke meditatie is concentratie. Dit is al een ingewikkeld proces waarbij begeleiding erg veel kan betekenen.

Meditatie is een techniek om de gedachten in je hoofd tot rust te laten komen. Het brengt je bewustzijn op een ander niveau dan het normale niveau van wakker zijn (‘waking state’). In meditatie ben je volledig wakker en alert. Het verschil is dat je gedachten niet gefocust zijn op de externe wereld of gebeurtenissen om je heen, maar dat de focus volledig naar binnen is gericht. Met deze interne focus ben je in staat om afstand te nemen van alle gedachten die altijd op zullen komen. Je komt in een mentale staat waarin je deze gedachten kan observeren en manipuleren.

De effecten van meditatie

Meditatie heeft vanaf de eerste beoefening een therapeutisch effect:

  • Het verminderd de spanning in je spieren en heeft een ontspannend effect op het autonome zenuwstelsel.
  • Mediteren heeft een ontspannend effect op de gedachten. Door de ontspanning kan je immune systeem aansterken, waardoor je je gezonder voelt.
  • Het geeft je meer vrijheid om met mentale stress om te gaan. In het dagelijks leven sta je constant bloot aan stress, dit heeft impact op het lichaam doordat er stresshormonen worden vrijgemaakt. Het is o.a. aangetoond dat door meditatie, deze stresshormonen gereduceerd worden.
  • Meditatie heeft invloed op de slaap. Het verbetert de kwaliteit van de slaap, waardoor je minder slaap nodig hebt.
  • Met meditatie zal je inzicht krijgen in wie je echt bent. Het brengt je dichter bij je werkelijke aard. Het is hierbij belangrijk om op te merken dat je niet alleen je fysieke lichaam bent met alle gedachten die zich daarin manifesteren, maar dat je ware natuur puur bewustzijn is.
  • Ten slotte heeft meditatie ook een positieve invloed op de ademhaling. Door bewuster en dieper te ademen, zijn je longen en lichaam beter in staat om zuurstof uit de lucht te halen. Ook dit heeft een ontspannend effect op lichaam en geest.
  • Voor wie?

    – Voor beginners nieuw tot meditatie
    – Voor iedereen die verdieping in zijn of haar beoefening zoekt.
    – In 4 weken krijg je diverse technieken aangeleerd. Je leert welke bij jou past en vanaf hier kan je een dagelijkse meditatie beoefening opbouwen.

    Data & tijd

    – Deze 4 weekse cursus is van vrijdag 1 t/m 23 maart.
    – 19.30 – 20.00

    Kosten

    € 75,-

    Docent

    yoga docent
    Jan (Ananda Jyoti) is een vaste docent bij Yoga Vidya Rotterdam. Hij geeft onze Sivananda beginners cursus en doceert in de Yoga docenten opleiding. Na de opleiding heeft hij diverse vervolg opleidingen gedaan waaronder een intensieve meditatie training. Ananda Jyoti staat erom bekend dat hij studenten die net beginnen met hun beoefening erg relaxed en toegankelijk begeleid. Zijn passie voor yoga vind je in alle aspecten van zijn leven terug en voor hem is meditatie een constante beoefening die nooit eindigt.
     

    Aanmelding

    1. Mail je aanmelding en je gegevens (naam, adres, telefoonnummer) naar contact@yoga-vidya.nl
    2. Reserveer een plek in de cursus door het lesgeld van €75,- over te maken naar rekening NL82 TRIO 0338 6618 40 t.n.v. Yoga Maya. Vermeld daarbij naam en startdatum van de cursus.
     

    Meer informatie

    Antwoorden op algemene vragen vind je onder veel gestelde vragen. Persoonlijke vragen kun je stellen via de mail of bel 06 34860459